Ian Chance
Fundador del Wingfield Arts,
Director del Farleys Yard Trust
Una visió global
Haver estat relacionat amb el Mini Print Internacional de Cadaqués des de la meva primera trobada amb el Pascual i la Mercè el 1990 ha estat un privilegi meravellós. Aquesta exposició única ha anat creixent des dels seus inicis el 1981 fins a revelar la sorprenent visió dels seus fundadors, que ha resultat ser la creació d’una extraordinària experiència artística global. Això no només ha donat als artistes novells i també als consolidats d’arreu del món una benvinguda oportunitat d’exposar i vendre les seves obres, sinó que també ha dut alegria i un plaer inesborrable a un públic entusiasta a cadascun dels molts països en què s’ha pogut veure. La meva participació ha estat fer arribar aquesta dimensió internacional a Anglaterra, on durant dues dècades els Mini Prints van ser vistos primer al Wingfield Arts de Suffolk i després al Farley Farm House de Sussex, l’antiga llar dels surrealistes anglesos Roland Penrose i Lee Miller. Aquestes dues organitzacions tenen un vincle amb la idea de l’art en un marc domèstic, un context en què el Mini Print hi encaixa perfectament.
Al llarg dels anys el Mini Print ha rebut una aclamació crítica i un eloqüent agraïment molt ben merescuts, però en el fons és la mateixa simplicitat i diversitat del concepte el que ha captat la imaginació tant d’artistes com del públic, duent a molta gent a adquirir per primera vegada una obra d’art i fent que altres comencin a col·leccionar aquests gravats màgics per animar les seves cases i llocs de treball.
¿A quin altre lloc tenim l’oportunitat d’arribar a veure de primera mà un art assequible i original que reflecteix les esperances, somnis i desitjos d’artistes de cinquanta països, compartint un sentit de l’humor que travessa el planeta, omplint-nos d’alegria amb temes coneguts o inusuals, admirant l’hàbil ús de les tècniques i la imaginativa expressió de les idees? Any rere any, aquesta meravellosa exposició està a l’altura de les circumstàncies, mereixent del tot la seva descripció com a “miracle” que mai falla a l’hora de sorprendre i delectar.
En el complex i exigent món del segle XXI, l’exposició del Mini Print és un exemple tranquil·litzador de com una idea senzilla i deliciosa, ben executada i sostinguda amb imaginació, pot dur tant plaer i satisfacció a tanta gent. En efecte, no pot haver-hi un millor exemple del tradicional concepte de multum in parvo que el que trobem al Mini Print Internacional. El seu inspirador missatge ha afectat les nostres vides i és un mèrit indeleble per a tots els que hi han participat i han ajudat a la visió dels seus fundadors.
Mercè Barberà i Rusiñol
Directora del Mini Print Internacional de Cadaqués
Aquest any el Mini Print Internacional de Cadaqués ha estat exposat una altra vegada durant els mesos de juny i juliol a les belles galeries del centre cultural de Wingfield Barns de la mà del que va ser el seu fundador i director Ian Chance. Durant la inauguració, Tony Penrose, fill de l’artista Roland Penrose i de la cèlebre fotògrafa Lee Miller, que va tenir la gentilesa d’acollir el Mini Print durant tres anys en el centre cultural de Farleys Yard, va dirigir unes emotives paraules d’elogi i admiració a l’exposició del Mini Print que, amb gran èxit i desitjos de continuïtat, reprèn la seva presència a Wingfield, on va ser visitat per un nombrós públic i col·leccionistes, que van recordar amb afecte les prèvies exposicions realitzades durant tants anys (1992–2005) i a les que havien acudit fidelment.
L’exposició del Mini Print al Taller Galeria Fort de Cadaqués durant els mesos de juliol, agost i setembre va ser visitadíssima. Hem observat que les modernes tècniques d’estampació, els nous materials no contaminants i l’art digital en les seves variades facetes desperten gran interès i curiositat, cosa que converteix al Mini Print en un mirall de les immenses possibilitats de l’obra gràfica.
Hem rebut la visita de col·leccionistes i experts en obra gràfica de tot el món que s’interessen molt especialment per les obres dels artistes guanyadors de l’any anterior. Per a molts d’ells aquesta cita ja s’ha convertit en un ritual.
M’agradaria remarcar que ens han visitat artistes participants de totes les comunitats autònomes espanyoles, així com artistes estrangers d’Israel, Portugal, Japó, Colòmbia, Rússia, Alemanya, Anglaterra, Estats Units, França, Sèrbia, Argentina, Suècia, Dinamarca, Irlanda, Suïssa i Itàlia. Les seves paraules de reconeixement i admiració ens emocionen i ens conviden a continuar.
Han assistit a la inauguració de les seves exposicions individuals Gérard de Brénnel, de Barcelona; Claudia Hobi, de Suïssa; Maria Ribeiro, de Portugal; Peter Boyadjieff, de Canadà; i Sadao Sakurai, de Japó. Tots ells van romandre uns quants dies a Cadaqués i per a nosaltres va ser motiu de satisfacció comptar amb la seva presència i poder intercanviar entusiasme, noves idees, humor i amistat. Els cinc van exercir de jurat del Mini Print Internacional de Cadaqués 2009. Sentim l’absència d’Eunice Kim, dels Estats Units, que per motius personals no va poder acudir a la cita. Les seves obres van ser tan admirades i ben rebudes com les dels seus companys presents.
El Mini Print confirma la seva itinerància durant els mesos d’octubre i meitat de novembre a la Fundació Tharrats d’Art Gràfic de Pineda de Mar, a la que agraïm la seva perseverància en acollir l’exposició, que és visitada pel públic dels diferents pobles del Maresme i de l’àrea de Barcelona. Recalquem de l’exposició la visita de 40 artistes japonesos, molts d’ells participants en diferents edicions del Mini Print que, amb motiu de la seva exposició col·lectiva a la galeria Marges-U de Cadaqués, van visitar el Mini Print exposat llavors a Pineda i van manifestar amb gran simpatia que el viatge havia valgut la pena.
A continuació el Mini Print viatja al preciós poble de Bages, situat al sud de França. Gràcies a l’interès i professionalitat de la directora de la galeria L’Etangd’Art, Sophie Cassard, és esperat, admirat i visitat durant els mesos de novembre, desembre i part de gener no només pel públic francès, sinó també per col·leccionistes de diverses ciutats europees.
Agraïm molt especialment en aquest any de dificultats econòmiques a la Dirección General de Bellas Artes y Bienes Cuturales del Ministeri de Cultura el seu ajut en l’edició d’aquest catàleg i el respecte que la continuïtat del Mini Print li mereix.
Hem culminat el final d’un decenni i no podem oblidar l’ajut rebut per tants col·laboradors, i en especial l’assessorament i el suport lingüístic dels artistes Norman Narotzky i Nobuko Kihira.
Confiem en començar el nou decenni amb la important i sempre imprescindible participació dels artistes gravadors que ens fan arribar les seves obres des de totes les parts del món. És a ells que devem l’existència del Mini Print Internacional de Cadaqués i en ells com sempre descansa la nostra esperança.
Mil gràcies a tots!